Winkelwagen

<< Vorige - Volgende >>


TravelComfort YAMAHA FJR1300 (2006 + later) set


TravelComfort stuurverhoger YAMAHA FJR1300 >06

Artikelcode: TCYAMFJR2006



TravelComfort  YAMAHA FJR1300 (2006 + later)  set




De ontwikkeling van de TravelComfort 2006 >:
TravelRoad heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe TravelComfort de volgende vereisten gesteld:
       de houding moet drastisch worden gewijzigd in positieve zin voor alle personen van verschillende lengte (rug- en schouderklachten, tintelende handen e.t.c. moeten tijdens langdurige ritten verleden tijd zijn.)
*        de stuurverhogers moeten veilig zijn
       de stuurverhogers moeten van een uitmuntende en constante kwaliteit zijn
*        het moet prijstechnisch interessant blijven
*        de stuurverhogers moeten een goede “look” hebben
*        de montage moet eenvoudig blijven en compleet zijn met bestaande dan wel met meegeleverde middelen met een niet te lange montagetijd
*        modificaties aan de motorfiets (kabels en leidingen) moeten achterwege kunnen blijven
*        de geometrie, ergonomie en het gedrag van de motorfiets mogen niet wijzigen
*        de standaard stuurverstelling van Yamaha moet bruikbaar blijven
*        de volledige stuuruitslag mag niet aangetast worden
*        de verhoger moet geschikt zijn voor overheidsdiensten met langdurige inzet
*        de motorfiets moet van een SPORT-tourer wijzigen naar een allround Sport-TOURER waarop je het lang uit kunt houden


TravelRoad liep bij het ontwikkelen tegen de tegen de volgende vaststaande punten op.
*        Yamaha heeft een standaard stuurverstelling van 3 x 3 mm voorwaarts of achterwaarts door middel van paspennen. De stuurhoek wordt niet gewijzigd en de wijziging is minimaal.
*        Yamaha hanteert een montageplaat onder de kroonplaat die uitermate lastig te bereiken is en leidingbeugels heeft waarvan de linker gesloten beugels zijn. Demontage zou dus ook demontage van de leidingen betekenen met ontluchten en dergelijke.
(fig.1: bestaande montagebeugel onder de kroonplaat)
*        De leidingen komen van een vast blok onder de tank en hierdoor kan er weinig verlegd worden en is er weinig rek. Om bij Yamaha tot een goede houding te komen is dan de ruimte marginaal.


Eigenschappen
Het was niet gemakkelijk en er zijn heel wat prototypen gemaakt. 
Uiteindelijk lukte het toch en is een TravelComfort stuurverhoger ontstaan die uit verschillende onderdelen bestaat en die ruimschoots voldoet aan de gestelde doelen.

(fig.2. samengestelde rechtse adapter-de linker adapter is in spiegelbeeld identiek)

*        De stuurstand werd drastisch gewijzigd ten opzichte van standaard naar:
    • 4 cm breder
    • 5 cm hoger (van 106,5 naar 111,5 cm/vloer-handvat)
    • 5 cm naar achteren
    • 8 graden binnenwaarts
    • 2,5 graden achterwaarts
*        Ze zijn door de materiaalkeuze en opbouw uitermate veilig
*        Perfecte afwerking in Nederlands fabrikaat
*        de montage is eenvoudig en binnen 15 minuten te realiseren
*        prijstechnisch zeer interessant 
*        uitermate mooi en passend bij de look van de motorfiets
*        Alles voor de montage wordt meegeleverd in de doos
*        Geen verdere modificatie nodig en geen andere kosten
*        Geen gedragsveranderingen van de motorfiets


Op deze foto ziet u het verschil tussen links en rechts. Rechts met adapter en links zonder adapter. Let ook op de veranderde hoek van het handvat.



Wat zijn de gevolgen en effecten van deze TravelComfort?
Direct na de montage en tijdens de eerste proefrit zult u het kunnen merken. De zithouding is volledig en drastisch in positieve zin gewijzigd. U zit meer rechtop terwijl u toch nog voldoende bescherming heeft van de kuipruit. 
De “knik” bij heupen en knieën zijn drastisch minder en worden beter doorbloed.
Uw rug wordt ontlast. U hangt niet meer op uw polsen en het pijnlijke gevoel tussen uw schouderbladen en uw polsen zijn ook op een lange rit verleden tijd. 
De stuurhelften staan ca 4 centimeter verder uit elkaar en dat geeft meer macht over uw motor. Bovendien raakt uw stuur de tanktas niet zo snel waardoor niet onbedoeld de richtingaanwijzers of de claxon in werking wordt gesteld.
Door de hoekwijziging van 8 graden en 2,5 graden komt het handvat “vol” in de hand te liggen en wordt de druk verdeeld over de volle hand en alle vingers. 
In standaard uitvoering ligt de meeste druk namelijk alleen tussen wijsvinger, middenvinger en duim, terwijl de naar verhouding strakke gasveer moet worden tegengehouden. Dat is ook te zien aan het torderen van de rubbers van de handvaten bij een motor met wat kilometers op de teller.
Dit geeft een doof en tintelend gevoel ter hoogte van de pink. Nagenoeg iedere FJR kent na 10 minuten rijden dit irritante verschijnsel. 
Door de hoekwijziging liggen de handvaten "voller" in uw hand, hetgeen het tintelen van uw handen en het "wringen" van het gashandvat tegen gaat.
Ongeacht uw lengte staan uw polsen nu in een natuurlijke rechte positie en niet licht geknikt.

Neemt u maar van TravelRoad aan dat het enige lichamelijke euvel alleen nog een zere kont is bij aankomst in Dolomieten of op de Noordkaap.
De toch al voortreffelijke FJR wordt met deze TravelComfort het instrument voor ultiem motorplezier zonder ongemakken.


Wat krijgt u geleverd?
2 aluminium geanodiseerde onderadapters L+R
2 aluminium geanodiseerde bovenadapters L+R
8 hoogwaardige RVS inbusbouten M6 en M8 voor montage
2 flensbouten M12 met hoge treksterkte met kap adapter M4
1 kabelband 
4 afdekdopjes
1 duidelijke handleiding met duidelijke montagetekening
Attentie: de koppelingsadapter en de remleidings adapter worden standaard meegeleverd.



Onderhoud.
Er is buiten het normale onderhoud van uw motorfiets geen verdere aandacht nodig.

Wat moet je niet doen?
Gebruik het stuur nooit (ook niet zonder stuurverhogers) als fixeer punt voor bandspanners bij transport van de motor. 
Gebruik deze stuurverhogers alleen op de voorgeschreven wijze voor het type motor waarvoor ze zijn bestemd, namelijk de Yamaha FJR1300 2006 en latere bouwjaren.
Gebruik geen rammountbol die met een stalen strip onder de stuurhelften cq stuurverhogers worden bevestigd. Deze ramsteunen ondersteunen namelijk niet het gehele vlak en zijn funest voor uw motorfiets.

Montage:
Rechtse afbeelding:
Van links naar rechts:
Bout 1: M8x50
Bout 2: M6x20
Bout 3: M8x25
Bout 4: M8x25
Bout 5: M12x25


1. Zet de motor op een stevige ondergrond op de middenbok
2. Dek de tank en de kuip ter hoogte van het stuur af met een deken o.i.d. om de stuurhelften even neer te kunnen leggen.
3. Knip het kabelbandje door, waarmee de kabel die naar de rechterstuuhelft loopt, linksonder het contactslot is gefixeerd
4. Rek de kabel wat op en leg deze voorlangs het contactslot
5. Demonteer het afdekkapje van de rechter stuurhelft
6. Demonteer de inbusbout en de flensmoer waarmee de stuurhelft aan de kroonplaat vast zit.
7. Leg de stuurhelft naar rechts op de bescherming van de kuip. (niet beide stuurhelften tegelijk demonteren)
8. Leg de onderadapter (gemerkt met R) over het draadeinde en monteer de originele flensmoer weer.
9. Zorg dat de paspennen in de gelijke gaatjes van de kroonplaat vallen en trek de moer na met 65 Nm. 
10. Leg de bovenadapter met de pasrand tegen de onderadapter en lijn de boutgaten uit.
11. Monteer de bouten 1,2 en 4.
12. Trek de bouten M8 na met 40 Nm en de M6 bout met 18 Nm.
13. Zet de gedemonteerde stuurhelft op de bovenadapter en zorg dat de paspennen in de gaatjes vallen.
14. Monteer de bouten 3 en 5 en trek ze na met respectievelijk 24 en 65 Nm.
15. Monteer het kapje weer met de originele schroef M4.
16. Controleer of de kabel nog voorlangs het contactslot langs loopt en fixeer deze met de meegeleverde tierip band aan de rechterkabelbeugel zodat hij niet terug kan vallen.
17. Vervolg nu de montage aan de linkerzijde vanaf punt 5. Werkwijze is gelijk.
18. Monteer de meegeleverde koppelingskabeladapter en remleidingadapter volgens de meegeleverde beschrijving.

Nacontrole:
Dubbelcheck of alle bevestigingen goed zijn nagetrokken.
Kijk of de adapters en het stuur goed op elkaar aansluiten en dat er onderling geen beweging meer is.
Controleer of kabels en of leidingen niet knikken en voldoende ruimte hebben. (bij een stuurslag geheel naar links komt een lichte spanning op de rechter leidingen. Dat is normaal en geen bezwaar)
Start de motor en beweeg het stuur geheel naar links en naar rechts.
Luister of het toerental zelfstandig wijzigt. Zo ja moet u de leidingen wat verleggen

Maak een proefrit en geniet van de wijziging.
U kunt een montage handleiding downloaden van de TravelComfort FJR1300 stuurverhoger.
U kunt een montage handleiding downloaden van de koppelingadapter.
U kunt een montage handleiding downloaden van de remleidingadapter.





Euro 229.00






Aantal